ACCESUL MASS-MEDIA LA NIVELUL SPITALULUI ŞI LA PACIENŢI
Art.1. Reglementarea accesului mass-media la nivelul spitalului şi la pacienţii internaţi în cadrul acestuia are ca principale scopuri:
- a) Se asigure comunicarea cu mass-media astfel încât să se asigure informarea publicului şi promovarea spitalului, cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare aplicabile;
- b) Stabilește modalitatea de acces al mass-mediei în instituţie şi la pacienţi;
- c) Elimină / tratează următoarele riscuri existente în Registrul de riscuri: accesul neautorizat al mass-media la pacienți internați în cadrul spitalului, în condițiile inexistenței unei aprobări în acest sens a conducerii spitalului cât și obținerii anterioare a acordului pacientului; reclamații ale pacienților în legătură cu accesul neautorizat la aceștia al mass-media.
Art.2. Realizarea accesului mass-media la nivelul spitalului şi la pacienţii internaţi în cadrul acestuia
presupune derularea următoarelor activități și exercitarea următoarelor responsabilități:
- a) managerul Spitalului numește anual, o persoană responsabilă în relația cu mass-media (R.R.M.M.), precum și o persoană responsabilă de comunicarea cu mass-media în situații de criză. R.R.M.M. este responsabil cu elaborarea și prezentarea mesajelor în numele
Spitalului și cu asigurarea informării în timp util atât a mass-mediei, cât și a populației.
R.R.M.M. este principala persoană de contact pentru mass-media.
- b) În cadrul Spitalului relația cu mass-media este asigurată numai prin intermediul R.R.M.M. Excepție de la regulă fac următoarele cazuri:
- accesul delegațiilor cu acordul managerului, când aceștia vor fi însoțiți de manager, R.R.M.M. sau persoane numite prin decizie de către manager;
- accesul delegațiilor altor ministere, numai dacă aceștia își asumă răspunderea pentru reprezentanții mass-media care îi însoțesc.
- c) Spitalului prin R.R.M.M. are obligația să comunice din oficiu pe pagina proprie de web:
http://spitjudseverin.ro/ sau la sediul său informațiile de interes public prevăzute de art. 5 alin. (1) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public.
- d) În vederea asigurării accesului în spital, acreditarea reprezentanților mass-media se face pe baza aprobării managerului, la cererea instituției de presă al cărui angajat este ziaristul.
În cererea pentru obținerea unei acreditări, instituția de presă solicitantă din România va prezenta următoarele documente:
- Formularul de acreditare;
- Fișa personală a ziaristului/ ziariștilor propuși pentru a fi acreditați;
iii. Copie dupa cartea de identitate a ziaristului/ ziariștilor;
- Declarație pe propie răspundere a jurnalistului
- Copie dupa legitimația de presă;
- Motivația avută în vedere pentru solicitarea accesului în Spitalului. Dacă motivul pentru care solicită accesul mass-media în cadrul spitalului este acela de intervieva un pacient se vor menționa toate detaliile considerate necesare, acestea urmând a fi prezentate pacientului în vederea obținerii în prealabil a acordului scris al acestuia.
- e) În baza documentelor prezentate de către ziarist/instituția de presă solicitant/ă, Spitalul va elibera, în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la data depunerii actelor, acreditarea.
Refuzul acordării acreditării și/sau retragerea acreditării unui ziarist se comunică în scris și nu afectează dreptul organismului de presă de a obține acreditarea pentru un alt ziarist.
- f) Acordarea interviurilor în cadrul Spitalului se realizează numai de către manager, R.R.M.M. precum și de către alt personal din cadrul spitalului care are aprobarea managerului în acest sens, cu respectarea următoarelor reguli:
- declarațiile referitoare la o persoană se vor face respectând drepturile și libertățile fundamentale ale omului;
- informațiile cu privire la o persoană reținută pentru cercetări, arestată sau aflată în detenție se vor pune la dispoziția mass-media numai cu acordul scris al persoanei;
iii. nu va fi dezvaluită în nici un fel identitatea persoanei victimă a unei infracțiuni privitoare la viața sexuală cu excepția cazului în care aceasta și-a dat acordul scris;
- informațiile puse la dispoziția mass-media în cadrul interviului vor ține cont de dreptul la protejarea imaginii publice și a vieții intime, private și familiale ale pacientului în cauză;
- informațiile cu privire la persoanele aflate în tratament, date cu caracter personal sau privind starea de sănătate, probleme de diagnostic, prognostic, tratament, circumstanțe în legătură cu boala și cu alte diverse fapte, inclusiv rezultatul unei autopsii se vor pune la dispoziția reprezentanților mass-media numai cu consimțământul explicit al persoanei sau în cazul unei persoane care nu-și poate da consimțământul ori decedată, cu acordul familiei sau reprezentantului legal al acesteia.
- g) R.R.M.M. va însoți reprezentanții mass-media în cazul în care aceștia doresc intervievarea unui pacient, dar va permite acest lucru numai după ce pacientul își va da în prealabil acordul în scris pentru intervievarea sa și, asistă pacientul pe tot timpul interviului. Acordul în scris referitor la oferirea informațiilor cu privire la starea de sănătate, medicamentație, tratament sau cu privire la luarea unor interviuri, se vor da pe formularul prevăzut în Anexa nr. 3 la prezentul Regulament, atât de către pacient cât și de către medicul curant al acestuia. În situația în care, în cadrul interviului se dorește fotografierea și/sau filmarea pacientului, acesta – inclusiv medicul curant al pacientului – își vor da consimțământul scris, prin completarea formularului „Acordul pacientului privind filmarea/fotografierea in incinta unitatii sanitare“, prevăzut în anexa nr. 1 la O.M.S. 1410/2016 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii drepturilor pacientului nr. 46/2003.
- h) În sensul celor menționate la lit. g), după obținerea acreditării, R.R.M.M. va transmite jurnalistuluui acreditat acceptul pacientului de a acorda interviul solicitat în cadrul spitalului, respectiv de a fotografia și sau filma, cu mentionarea datei și intervalului orar în care pacientul a acceptat acest lucru.
- i) R.R.M.M. nu va fi tras la răspundere în cazul unor filmări cu camera ascunsă sau a unor interviuri înregistrate cu echipamente audio ascunse de către reprezentanții mass-media, împotriva voinței pacientului/pacienților intervievat/i.
- j) Reprezentanții mass-media au obligația de a se identifica la punctul de control-acces de la intrarea spitalului. Personalul de serviciu (agentul de securitate) al spitalului va solicita cartea de identitate și ordinul de serviciu/legitimația de serviciu a reprezentanților mass-media și va anunța managerul spitalului și R.R.M.M. despre prezența reprezentanților mass-media pe teritoriul spitalului.
Accesul reprezentanților mass-media în spital se face numai pe baza legitimației de acreditare și a documentului de identitate, precum si cu acordul managerului spitalului.
Paznicul (agentul de pază) al spitalului nu va permite intrarea reprezentanților mass-media în cadrul spitalului până când nu vor fi însoțiți de către R.R.M.M. sau manager.
- k) Regulile privind accesul reprezentanților mass-media în spital sunt următoarele:
- Toți reprezentanții mass-media care vor oferi informații înregistrate audio/video despre spital, personalul acestuia sau pacienții internați în cadrul spitalului au obligația de a asigura informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor și evenimentelor
- Pe teritoriul Spitalului accesul reprezentanților mass-media se face însoțit numai de R.R.M.M., manager sau o altă persoană delegată de către manager
iii. Reprezentanții mass-media vor purta pe parcursul vizitei în spital ținuta de protecție adecvată spațiilor medicale în care se realizează accesul și ecuson de identificare
- Reprezentanții mass-media nu vor recurge la înșelăciune în vederea obținerii unor informații susținând că sunt persoane angajate ale Spitalului
- Reprezentanții mass-media nu vor lua interviuri, nu vor efectua filmări ale pacienților din cadrul spitalului decât după ce se va obține acordul scris al acestora
- Reprezentanții mass-media care vor obține și utiliza informații din cadrul spitalului folosind mijloace de înregistrare audio/video ascunse se fac răspunzători pentru faptele lor și vor suporta consecințele acestora potrivit prevederilor legale incidente în vigoare. Utilizarea metodelor menționate atrage după sine interzicerea accesului în cadrul spitalului cu alte ocazii pe termen nelimitat dar și posibilitatea acționării în instanță de către reprezentanții spitalului sau de către pacient.
vii. Accesul reprezentanților mass-media va fi permis pe teritoriul spitalului numai după asumarea prin semnătură a acestor reguli.
Art.3. Indicatorii de eficiență (după caz) și eficacitate a procesului de reglementare a accesului mass-media la nivelul spitalului şi la pacienţii internaţi în cadrul acestuia sunt următorii:
- a) În toate situațiile de aplicare a reglementării, sunt depuse documentaţii complete conform prevederilor din prezentul Regulament, de către instituţiile de presă, în vederea obţinerii acreditării propriilor ziarişti care doresc să realizeze interviuri în cadrul spitalului;
- b) În toate situațiile de aplicare a reglementării, sunt întocmite acorduri scrise ale pacienţilor internaţi în spital privind intervievarea de către ziarişti acreditaţi de către spital.
Stabilirea limitei de competență a personalului în domeniul comunicării cu mass-media
Art.1. Reglementarea limitei de competență a personalului în domeniul comunicării cu mass-media are ca principale scopuri:
- a) Stabilirea unor reguli unitare care stabilesc competențele comunicării personalului cu mass-media;
- b) Comunicarea cu mass-media asigură informarea publicului şi promovarea spitalului, cu respectarea prevederilor legale incidente în vigoare;
- c) Elimină / tratează următoarele riscuri existente în Registrul de riscuri:
o transmiterea unor date eronate;
o transmiterea unor date care nu trebuie făcute publice.
Art.2. (1) Relaţiile cu mass-media a personalului spitalului, sunt admise cu respectarea strictă a regulilor stabilite în Anexa nr. 4 la prezentul Regulament.
(2) Acordarea de interviuri şi/sau declaraţii de presă în legătură cu activitatea desfășurată în cadrul
Spitalului, precum şi participarea personalului Spitalului la emisiuni de radio sau de televiziune se aprobă de către managerul Spitalului/înlocuitorul legal, în urma consultării personalului de informare şi relaţii publice, fără a se solicita alte aprobări.
(3) Personalul de informare şi relaţii publice se consultă, în ceea ce priveşte oportunitatea acordării
de interviuri şi/sau declaraţii de presă, cu structurile de informare şi relaţii publice de la autoritatea tutelară.
Art.3. Indicatorii de eficiență (după caz) și eficacitate a procesului de reglementare a limitei de competență a personalului în domeniul comunicării cu mass-media sunt următorii:
- a) Numărul de informații eronate/incomplete furnizate versus numărul total de informații furnizate către mass-media în ultimul an calendaristic are valoare egală cu 0.
- b) Numărul de persoane angajate în spital care și-au depășit competența în raport cu numărul de persoane angajate în spital care au intrat in contact cu mass-media în ultimul an calendaristic încheiat, este de maxim 1%.
- c) Raportul dintre numărul de intervenții la forul tutelar din numărul total de situații apărute în relația cu mass-media în ultimul an calendaristic încheiat are valoare egală cu 1.
Purtător de cuvânt/
Reprezentant de comunicarea cu mass-media in situatii de criza
Director Ingrijiri Medicale, as.Bololoi Elena
Telefon: 0741 216 922
Mail: relatiicupubliculspitjudmh@gmail.com